Deel 2

Na het succes van de eerste double-quad ben ik een tweede exemplaar gaan bouwen. Na diverse websites bezocht te hebben en beter nagedacht te hebben over de materialen ben ik begonnen aan een nieuwe double-quad die met nog meer zorgvuldigheid is gebouwd.


Wat ik geleerd heb is onder andere dat de polarisatie 90 graden is gedraaid t.o.v. wat je zou verwachten. Een double-quad die horizontaal is opgesteld heeft een verticale polarisatie en als de double-quad vertikaal is opgesteld, heeft deze een horizontale polarisatie. Verder is de openingshoek van een double-quad rond de 60 graden en een gain van ongeveer 13 dBi, dat komt neer op een gain van 10,8 dBd. Niet slechts dus!

Het verkrijgen van de materialen was best simpel, behalve dan de achterplaat, de reflector. In de bouwmarkten kwam ik een aluminiumplaat, maar aluminium laat zich niet solderen, alleen lassen. Dat werd dus niks. Een plaat van zink, die ik bij mijn eerste double-quad gebruikte, laat zich niet gemakkelijk solderen en als je dat wilt doen, moet je met een zeer hoge temperatuur werken. Omdat ik echt andere materialen wilde gebruiken en de double-quad beter wilde construeren, moest ik opzoek naar een plaatje metaal of blik. Nou, probeer dat maar eens te vinden! De bouwmarkt had niks in elk geval. In Franeker zitten diverse scheepswerven, maar die werken met plaatstaal van minimaal 10 millimeter wat ook niet echt prettig werkt natuurlijk.

Uiteindelijk gaf Erik, PA1HUE mij wat tips waaronder het blik van een wegwerpbarbecue en anders epoxyprintplaat. Toen ik in Leeuwarden was, ben ik gelijk even bij een betere elektronicazaak gaan kijken en waarachtig, die hadden een prachtig epoxyprintplaatje liggen van 20x30 centimeter voor nog geen 8 Euro!

Op vrijdag 11 juli 2008 ben ik aan de slag geweest met de 2e double-quad antenne.


Mooie epoxy printen. De grote is voor 23cm, de kleine is voor 2 WiFi quads.

Ik had dus met een beetje geluk epoxy printjes gevonden. Nu moest ik echter nog een buisje hebben voor de coaxkabel. Ik wilde geen misaanpassing hebben zoals bij de eerste quad-antenne. Elke dB verlies is er één teveel natuurlijk en bovendien is een misaanpassing niet goed voor de zender.

De reflector voor 23cm is 20x24 centimeter. Op bovenstaande foto staat er een lijn op de printplaat die moest worden gezaagd. Hoe nauwkeuriger je werkt, hoe beter het hele spulletje straks zal werken en dat geldt zeker op hoge frequenties als 23cm oftewel 1,2 GHz.


In het midden is een gat geboord van 10 millimeter.

Het buisje wat ik had was van messing en 10 millimeter dik (buitendiameter). De binnendiameter was 8 millimeter en dat kwam weer mooi uit want er moest Aircell-7 coaxkabel in die 7 millimeter dik is. Ik had dus één millimeter speling voor de kabel. Meer dan genoeg!


Het messing buisje van 50 millimeter lengte.

In het messing buisje heb ik een stukje uitgevijld van ongeveer 2 millimeter. Hier komt straks de straler in die direct op de coaxkabel gesoldeerd wordt. Een precies werkje, dat wel, maar het voordeel is dat de SWR makkelijk af te regelen is.


Met chirurgische precisie is de straler gebogen.

De straler van mijn eerste quad was wel goed gebogen, maar niet helemaal volgens de juiste maten. De zijde van een vierkant is 58 millimeter. Het is belangrijk dat deze maat echt klopt en overal gelijk is. Er is hier trouwens gebruik gemaakt van installatiedraad van 1,5mm2.

Hoe bereken je nou de afmetingen van de straler? Heel eenvoudig. In mijn geval heb ik een compromis moeten sluiten. Ik wilde werken via de repeater in Heerenveen. Dat betekent dat je een shift hebt van 28 MHz. Je kunt onmogelijk een antenne maken die exact gelijk is op beide frequenties. Dus heb ik een tussenweg genomen. Een beetje misaanpassing op de zendfrequentie en een beetje misaanpassing op de ontvangstfrequentie. In de praktijk merk je hier weinig van.

De zijde van het vierkant bereken je als volgt:
Golflengte = 300000 : Frequentie in MHz = Golflengte in millimeters.

De zendfrequentie is 1270.700 MHz, de ontvangstfrequentie is 1298.700 MHz. Ik sloot een compromis en maakte de antenne voor de tussenliggende frequentie en dat is dus 1284 MHz.

De berekening werd dus:
300000 : 1284 = 233,6 millimeter.

Let dus wel op, dit is één hele golflengte! De zijde van een vierkant wordt één vierde deel hiervan. Dus: 233,6 : 4 = 58,4 millimeter.

Dat komt aardig overeen met de schema's die ik op internet vond. Nou is 58,4 millimeter een moeilijke maat om de straler exact op die maat te buigen, maar hoe preciezer je werkt, hoe meer rendement je uit je antenne kan halen. Met deze berekening kun je natuurlijk voor elke frequentie in de 23cm-band een bi-quad bouwen, je moet de berekening dan uitvoeren met de door jou gewenste frequentie.


Nu wordt er vast wel het één en ander duidelijk...

Op de bovenstaande foto kun je zien wat nu echt de planning is. Het buisje is straks nog verstelbaar voor de SWR. De ene zijde van de quad wordt direct op de coax gesoldeerd. De andere zijde wordt aan het buisje gesoldeerd waar de coaxkabel in zit.


De Aircell-7 coax in het buisje.

Ik heb de kabel een stukje aangestript en de mantel teruggeslagen over de kabel heen. Vervolgens was het wat wrikken om de kabel in het buisje te krijgen want ik had slechts één millimeter speling. Met wat moeite lukte het wel en zat het geheel nog vrij stevig ook!


Het buisje is met de coaxkabel door de printplaat gestoken.

Het voordeel van de epoxy printplaat en het messing buisje is dat het makkelijk te solderen is. De hele constructie is dus mechanisch ook wel sterk en kan wel wat hebben. Voor de zekerheid heb ik een druppel soldeer tussen de coaxkabel en het buisje in laten vallen. Hiertoe was wel een hoge soldeertemperatuur nodig omdat de warmtegeleiding enorm was.


De straler die gesoldeerd is op het buisje en de coaxkabel.

De straler zit op de foto aan de onderkant gesoldeerd aan het buisje. De andere kant is gesoldeerd op de coaxkabel en maakt dus géén contact met het buisje! Het scheelt slechts een millimeter, maar dat geeft niet. Het lijkt overigens slordig soldeerwerk, maar het valt niet mee om de straler fatsoenlijk op het buisje te solderen. Je moet dus wel een hoge temperatuur gebruiken, ik zat al snel op 450 graden.


Een detailopname van de constructie.

De straler moet op een bepaalde afstand van de reflector worden gemonteerd. Ook deze afstand is erg kritisch en ook nu weer is het aan te raden om precies te werken. De afstand tussen de reflector en de straler bereken je door één golflengte te delen door acht. Dus:

233,6 : 8 = 29,2 millimeter

Het is even klooien om te buisje ook inderdaad op die maat goed te zetten. Vervolgens meet je de straler na of deze rondom ook op 29 millimeter van de reflector af zit. Omdat er dus 1,5mm2 installatiedraad gebruikt is, kun je heel simpel maar wel voorzichtig de straler iets buigen zodat deze overal op 29 millimeter afstand van de reflector zit.

Ik heb hier geen gebruik gemaakt van steuntjes zoals ik met de test-quad wel gedaan had. Mocht je, om wat voor rede dan ook, wel steuntjes willen gebruiken, dan kun je die monteren in de hoeken. Dat zijn zogenaamde 'koude plekken' waar de magnetische straling nauwelijks iets doet. In de praktijk blijkt dat het best zonder steuntjes kan, zelfs met 1,5mm2 installatiedraad. Je moet dan wel voorzicht doen.


De nieuwe quad die ook weer naar buiten kijkt richting Heerenveen. De polarisatie is dus nu vertikaal!

Ik kon de antenne niet meteen gebruiken. Niet omdat er iets mis was, maar ik heb de hele antenne ingespoten met spuitlak. Dit om roestvorming en corrosie te voorkomen. Door het inspuiten van de antenne moest ik een paar uur wachten om hem te gebruiken. Maar natuurlijk heb ik hem eerst even grondig getest!


DE TEST

Het werd wederom weer spannend, want wat zou deze antenne toen ten opzichte van de eerder gebouwde test-quad? De gebruikte materialen waren beter en ook is er nauwkeuriger gewerkt. Het enige nadeeltje is, is dat de coaxkabel een vaste lengte krijgt. Er zit dus geen connector aan de antenne. Omdat ik de antenne toch niet buiten kan plaatsen, heb ik dezelfde lengte coaxkabel eraan gezet als bij de test-quad. Dit omdat dat lang genoeg is en om betere testresultaten te verkrijgen.

Zoals gezegd, ik gebruik de quad voor de 23cm repeater PI6HVN in Heerenveen. De test-quad werkte wel, maar de S-meter kwam nauwelijks de hoek uit. Met een beetje geluk stond de meter op een S-1. De nieuwe quad deed het beter. Met wat kunst- en vliegwerk en door de quad uit het raam te houden kreeg ik de repeater binnen met een volle S-3 en zonder ruis! Op dezelfde plek achter het raam komt de repeater nu een S-1 a 1,5 binnen. Het werkt dus wel beter en ook de SWR is natuurlijk verbeterd. Met name door het gebruik van het buisje en doordat de coaxkabel nu direct aan de straler gemonteerd is.

Ik was eigenlijk van plan een dubbele bi-quad te maken, dus met vier vierkantjes. Helaas kon ik geen geschikt plaatmateriaal vinden. De breedte van de reflector, 200 millimeter blijft gelijk, maar de lengte wordt geen 240 maar 480 millimeter. Mogelijk dat ik nog eens tegen een geschikte reflector aanloop en me alsnog ga inspannen voor de dubbele bi-quad. Voorlopig ben ik dik tevreden met mijn nieuwe double-quad, ook wel bi-quad genoemd.

Juli 2008


Disclaimer:
Deze pagina is met de grootste zorgvuldigheid samengesteld. Het gebruik van de aangeboden informatie geschied geheel op eigen risico. Ik ben derhalve niet aansprakelijk voor enigerlei schade aan apparatuur, aanverwante zaken of persoonlijk letsel wat ontstaan is door de aangeboden informatie of door het verkeerd toepassen daarvan. Ook ben ik niet aansprakelijk voor alle andere gevolgen die kunnen voortvloeien door het gebruik of het niet goed gebruiken van de aangeboden informatie.

Actuele buien
Verkeersinformatie

Er is/zijn bekend.

Tientje korting hebben?

youfone 150

Krijg direct € 10,= Euro korting als je klant wordt bij Youfone. Tevens steun je deze website als je via de link een bestelling plaatst.

Updates

18 februari 2018
De website is ingekrompen. Veel informatie is verouderd, niet meer van toepassing of wil ik gewoon niet meer online hebben staan.

Statistieken


WeBBuddy Website Monitor
Vimexx webhosting

Wil je een bestelling plaatsen?
Bezoek Vimexx.nl via de banner.
Je sponsort dan namelijk na je aankoop ook deze website.

X

Right Click

Sorry, no right click allowed.
Helaas, de rechtermuisknop-functie is gedeactiveerd.