In 1997 liep ik met de gedachte rond om te gaan leren voor een zendamateur machtiging. Ik bestelde boeken en informeerde naar de mogelijkheden om een cursus te gaan volgen. Echter, de bevlieging was snel voorbij. De boeken verdwenen in de kast en zo af en toe sloeg ik ze nog eens open, maar de interesse was er allang niet meer.


September 2001 kwam ik op het idee om tóch te gaan leren voor een vergunning. Wederom informeerde ik naar cursussen en in Arnhem werden deze gehouden. Vrijwel elke woensdagavond zat ik dan ook met plezier in Arnhem en ik gaf me meteen maar op voor het examen, wat 7 november 2001 werd gehouden. Ik kon het wellicht proberen, als ik het niet haalde, kon ik het in april 2002 nog'es proberen.

Woensdag 7 november 2001 reisde ik af naar Nieuwegein alwaar om 14:15 de examens begonnen. Ik was wat gespannen en benieuwd of ik het zou halen. Tijdens het examen kruiste ik de antwoorden dubbel aan, dus zowel op het antwoordformulier alsook in het examenboekje. Je kreeg 40 meerkeuzevragen, met elk drie antwoorden. Je mocht er van die 40 maximaal 11 fout hebben. Na afloop werden de goede antwoorden opgelezen en helaas... ik had 13 fouten, gezakt dus! Een paar dagen later viel er een brief in de bus van de RDR waarin dit werd bevestigd.

Ja, het was jammer. Maar ik bekeek het ook van de andere kant. In september was ik begonnen, en in november examen. Ik had dus krap twee maanden de cursus gedaan en had "maar" 13 foutjes! Op zich een hele prestatie natuurlijk. Intussen ging ik gewoon weer elke woensdag naar de cursus toe in Arnhem.

Begin 2002 kon ik wegens omstandigheden niet meer naar Arnhem toe. Best jammer, want het ging zo lekker. Ook nu weer verdween de interesse voor de vergunning en keek ik niet meer naar de boeken om. Maar, ik had me wel opgegeven voor het examen van 10 april 2002, dus ik moest wel leren wilde ik het halen! Het zou zonde zijn van die 40 Euro examengeld die ik al betaald had.

Begin april had ik nog steeds niks aan het examen gedaan. Al ruim drie maanden lag het boek in de kast en had ik er niet naar omgekeken. Intussen had ik de uitnodiging al gehad van de RDR voor woensdag 10 april 2002, om 14:15. Ik maakte me er niet druk om, ik zou't wel zien.

De ochtend van woensdag 10 april 2002: Ik bekeek eens mijn aantekeningen die ik tijdens de cursus in Arnhem had gemaakt. Tevens las ik nog even vluchtig de machtigingsvoorschriften door, maar het maakte weinig uit nu nog. Ik vertrok die middag naar Nieuwegein en om 14:00 ging de deur van de zaal open. Ik ging zitten en wachtte rustig af totdat de examens uitgedeeld werden. Ik was rustig, niet zo gespannen en keek heel laconiek tegen het examen aan. "Als ik het haal is het mooi, haal ik het niet, dan stop ik er mee" was mijn gedachte.

Ik maakte het examen rustig. Ik was helder en zag kans om soms een enkele vraag te verbeteren. Ik wist niet of ik het wel zou halen nu, maar net zoals de vorige keer schreef ik de antwoorden twee keer op, om aan het einde de uitslag te kunnen bepalen. Toen kwam het, de goede antwoorden zouden worden opgelezen. Ik streepte mee... 1 fout... 2 fout... 3 fout... en zo ging het nog even door. Uiteindelijk had ik 8 foutjes en er waren nog drie vragen te gaan! "He!?!? Ik ben geslaagd" dacht ik. De laatste drie vragen bleek ik goed te hebben en nu drong het tot me door, ik ben geslaagd!
Eenmaal terug in de auto belde ik naar huis om het goede nieuws te vertellen. Ik kon niet wachten tot zaterdag, want dan zou ik de uitslag per post ontvangen. Nog steeds drong het niet tot me door wat ik nou bereikt had.

Zaterdag's viel de brief in de bus en voelde dik aan. Dat betekende dat er meer in moest zitten dan alleen een afwijzing. Ik opende hem en ik bleek 32 vragen goed beantwoord te hebben en ik was geslaagd! Via internet kon ik mijn vergunning aanvragen wat ik onmiddellijk gedaan heb. Maandag 15 april kon ik al zien dat de roepletters PD2RLD waren gereserveerd. Die waren voor mij, want die combinatie had ik opgegeven.

Vrijdag 19 april 2002 viel de vergunning in de bus, welke de 20e in zou gaan. Vanaf 20 april 2002 mag ik me dus officieel zendamateur noemen, een hele eer vind ik zelf. Gezien de omstandigheden waaronder ik de vergunning gehaald heb, is het best apart en ik blijf er dan ook van onder de indruk hoe ik het heb kunnen halen.


PD2RLD = Rijks Luchtvaart Dienst?
Ik krijg regelmatig te horen of mijn suffix, RLD, gerelateerd is aan de voormalige Rijks Luchtvaart Dienst. Het antwoord is NEE! RLD is een combinatie van mijn voornaam; Roland.

In 1997 is deze suffix ontstaan toen ik begon met packetradio op de 27mc. Daarvoor moest ik een callsign hebben en al gauw werd dat TL3RLD. Hiermee maakte ik de eerste verbindingen. Later werd dit NL0RLD, een geregistreerde NL-call. Naast NL0RLD had ik nog talloze andere callsigns zoals CB5RLD, PR1RLD en PR9RLD. Ook heb ik bijna 1,5 jaar een BBS gerund op het 27mc-netwerk en deze had de callsign NL3RLD.

Toen ik in 2002 slaagde voor mijn machtiging was de callsign gelijk al duidelijk; PD2RLD. Klinkt lekker en volgens mij best makkelijk te onthouden omdat RLD vaak gerelateerd wordt aan de Rijks Luchtvaart Dienst, wat dezelfde lettercombinatie gebruikte. Nee, ik heb geen aandelen gehad van de RLD, ik werk er niet, ik heb er helemaal niks mee, de suffix PD2RLD is puur een afkorting van mijn voornaam en tevens een suffix die ik in 1997 dus al gebruikte.

Actuele buien
Verkeersinformatie

Er is/zijn bekend.

Tientje korting hebben?

youfone 150

Krijg direct € 10,= Euro korting als je klant wordt bij Youfone. Tevens steun je deze website als je via de link een bestelling plaatst.

Updates

18 februari 2018
De website is ingekrompen. Veel informatie is verouderd, niet meer van toepassing of wil ik gewoon niet meer online hebben staan.

Statistieken


WeBBuddy Website Monitor
Vimexx webhosting

Wil je een bestelling plaatsen?
Bezoek Vimexx.nl via de banner.
Je sponsort dan namelijk na je aankoop ook deze website.

X

Right Click

Sorry, no right click allowed.
Helaas, de rechtermuisknop-functie is gedeactiveerd.